content marketing
Content marketing Puck  

Content marketing: wat houdt het in?

Content marketing, de term wordt vaak genoeg gebruikt als het gaat om online media concepten. Het nieuwe is er ondertussen vanaf en het is hartstikke populair. Maar wat houdt content marketing eigenlijk in en wat zijn kenmerken ervan? En wat voor consumenten hebben we tegenwoordig eigenlijk? En wat is de beste content dan? In onderstaande blog wordt dit toegelicht.

De consument van nu

De consument van nu heeft veel meer keuzes dan dat de consumenten een aantal jaar geleden hadden. Er zijn namelijk veel meer soorten media dan dat er vroeger waren, met name veel meer soorten online media. Denk maar aan sociale media, waarvan ook nog eens erg veel platforms zijn. Deze grote sociale media platforms blijven maar groeien. Door de grote hoeveelheid media is het maar net de vraag of er geen ‘overload’ is, wat inhoudt dat er te veel informatie is, die waarschijnlijk niet goed onthouden wordt. Bovendien neemt het bereik van de media af. De consument zoekt tegenwoordig doelgericht en actief naar informatie. Vroeger hadden consumenten een andere rol en lieten ze die informatie maar over hun heen komen. Daarnaast proberen consumenten reclame te vermijden, omdat ze herkennen dat deze hen beïnvloeden. 

Wat is content marketing?

Content marketing wordt gedefinieerd als “het creëren en distribueren van relevante en waardevolle content voor een goed afgebakende en goed begrepen doelgroep om de doelgroep aan te trekken, te werven en te binden aan het bedrijf (met als doel een winstgevende actie uit te lokken)”. 

Content marketing is dus op een doelgroep georiënteerd in plaats van op de zender van het bericht. Daarnaast proberen bedrijven door middel van content marketing merkgerelateerde content aan te bieden zonder deze (direct) te willen verkopen. De content gaat meestal via eigen media van een merk of bedrijf, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

De content

De content bij content marketing is natuurlijk van groot belang. Bij content marketing moet de redactionele content aan het volgende voldoen: 

  • Een relevant en waardevol verhaal vertellen;
  • Ondersteuning bieden aan marketing;
  • Gedragsgedreven zijn;
  • Gedistribueerd worden via meerdere kanalen (ofwel multi-platform);
  • Gericht zijn op een specifiek en afgebakend publiek.

Ondersteuning bieden aan marketing houdt hier in dat de content gericht is op marketing- of verkoopdoelstellingen. Content marketing als onderdeel van de marketingstrategie wordt ook vaak als de beste manier van content marketing gezien. Gedragsgedreven gaat erom dat de content het gedrag van de ontvanger probeert te behouden of probeert te veranderen. Ook de vindbaarheid en deelbaarheid van de content is van belang.

Kenmerken van content marketing

Bij content marketing gaat het als allereerst om betrouwbare, relevante en geloofwaardige informatie. De aandacht moet besteden worden aan de inhoud van de content, zowel als aan de (aansprekende en aantrekkelijke) vorm. 

Tegenwoordig is het ook de bedoeling dat met content marketing de conversatie met de klanten wordt aangegaan, in plaats van het “schreeuwen” van informatie. Content marketing is namelijk communiceren zonder te verkopen en zonder te pushen.

Content marketing heeft ook een lagere drempel en lage kosten voor content. Dit komt door de digitale ontwikkelingen.

Tot slot is content marketing doorlopend. Het is continu beschikbaar zonder begin- en eindpunt. Zorg er dus voor dat je altijd bezig bent met content marketing!

Leave A Comment