
Grootste sociale media platformen anno 2020
Sociale media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het ritueel in je dagelijkse leven. Maar liefst 96% van de Nederlanders is actief op sociale media! Je wordt met sociale media mee wakker en gaat ermee naar bed. Sociale media worden gebruikt als vermaak, zowel als nieuwsbron en om tijd voorbij te laten gaan.
Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zijn het meest actief op sociale media, met wel 143 minuten per dag. En 65-plussers gebruiken sociale media het minst met gemiddeld 82 minuten per dag.
Natuurlijk is het overduidelijk dat sociale media maar al te graag gebruikt wordt, maar welke platforms zijn eigenlijk het grootste in Nederland anno 2020? Laten we dat nu precies hier voor jou op een rijtje hebben gezet aan de hand van het Social Media Onderzoek 2020!
WhatsApp blijft het belangrijkste platform. Bijna 9 op de 10 Nederlanders zijn actief op WhatsApp. 97% van de jongeren gebruiken Whatsapp en ook onder de leeftijdsgroepen 20-39 en 40-64 jaar oud gebruikt ongeveer 90% deze app. Onder de leeftijdsgroepen 65-79 en 80-plus is het aantal gebruikers lager.
WhatsApp is dan ook niet meer weg te denken tegenwoordig. Wel 9.3 miljoen Nederlanders gebruiken deze sociale media dagelijks (2% meer dan vorig jaar). In totaal gebruiken maar liefst 11.9 miljoen Nederlanders het platform. WhatsApp is dan ook het meest genoemde antwoord op de vraag “Welk platform is voor u op dit moment het meest belangrijk?”
Daarnaast zit men gemiddeld in ongeveer zeven WhatsApp-groepen. Bij middelbare scholieren en studenten zijn het er gemiddeld zelfs elf!
Facebook-gebruikers zijn aardig actief, met 7.1 miljoen gebruikers die dagelijks het platform gebruiken om berichten te sturen of updates van hun vrienden te lezen. De actieve gebruikers zijn met 4% gestegen ten opzichte van 2019.
Facebook wordt tegenwoordig steeds minder door jongeren gebruikt. Slechts de helft van hen is nog actief op dit platform. Onder de andere leeftijdsgroepen blijven er gebruikers bijkomen of blijven het aantal gebruikers stabiel.
Het gebrek aan vertrouwen in Facebook – door het nieuwe privacybeleid, het vele nepnieuws en het Cambridge Analytica schandaal – was een reden voor gebruikers om te stoppen met Facebook. Het blijkt echter wel dat dit verlies aan gebruikers maar tijdelijk was, aangezien er nu in totaal 10.4 miljoen Nederlanders gebruik maken van Facebook. Dat is een stijging van 2% ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast gebruiken 12.1 miljoen Nederlanders de Messenger-app van Facebook om met elkaar te kunnen chatten.
YouTube
Samen met Instagram is YouTube de grootste stijgers wat betreft het aantal gebruikers. YouTube kreeg er dit jaar wel 430.000 bij! Dit maakt YouTube de derde op de lijst van dagelijks meest gebruikte platform. YouTube heeft namelijk wel 2.8 miljoen dagelijkse gebruikers.
Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube in 2020. Dat is een groei van 5% procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Naast YouTube is Instagram de grootste stijger in het aantal gebruikers. Dit jaar kwamen er maar liefst 710.000 gebruikers bij. 5.6 miljoen Nederlanders maken gebruiken van Instagram, wat betekent dat er een groei is van wel 14%!
Meer dan de helft (3.4 miljoen) van de Nederlandse gebruikers, gebruiken Instagram dagelijks. Dit dagelijkse gebruik groeide met 29% sinds 2019. Binnen de leeftijdsgroep 15-19 jaar vlakt de groei echter af. Dit zou wellicht kunnen komen doordat de app TikTok nu erg bekend is. De groei onder 20-39 en 40-64 jaar oud lag de afgelopen jaren juist het hoogst. Instagram wordt dus ook populair onder de oudere generaties.
Het aantal LinkedIn-gebruikers is redelijk stabiel gebleven ten opzichte van 2019, met een toename van 2% en 70.000 gebruikers. LinkedIn heeft op het moment 7.9 miljoen gebruikers.
Het dagelijkse gebruik neemt echter wel hard toe, met nu 24% extra dagelijkse gebruikers. Dit komt neer op 771.000 LinkedIn-gebruikers die dagelijks actief zijn op dit platform.
Twitter wordt door 2.8 miljoen Nederlanders gebruikt. Het aantal gebruikers nam in 2020 met 310.000 toe, wat neerkomt op 13% groei.
Ongeveer een op de drie gebruikers gebruiken dagelijks Twitter. Dat houdt in dat er ongeveer 1.1 miljoen dagelijkse gebruikers zijn. Dit is wel 25% meer dan in 2019.
Snapchat
Sinds midden 2019 krijgt Snapchat er weer meer gebruikers bij. In 2018 daalde het aantal gebruikers namelijk nog. In 2020 gebruikten 2.7 miljoen Nederlanders snapchat, wat 13% meer is ten opzichte van het jaar ervoor.
Ook het dagelijkse gebruik steeg, met 17% en 200.000 dagelijkse gebruikers. Deze dagelijkse actieve gebruikers zijn drie kwartalen lang gedaald, dus de stijging is zeker goed nieuws voor Snapchat.
Vooral jongeren tot 19 jaar gebruiken de app veel.
TikTok
TikTok (vroeger bekend als Musical.ly) wordt door 700.000 Nederlanders gebruikt. TikTok is nog redelijk nieuw, maar al 280.000 Nederlandse gebruikers zijn dagelijks actief op TikTok. TikTok groeide in 2020 met 7%.
De gebruikers zijn echter 15 jaar en ouder, wat de app vooral populair maakt onder kinderen en tieners. Maar liefst 425.000 gebruikers zijn zelfs tussen de 6(!) en 14 jaar oud. De app is het meest populair onder meisjes tussen de 9 en 14 jaar oud. Officieel mag je de app echter pas gebruiken vanaf 13 jaar oud. Veel accounts van kinderen onder de 13 jaar worden daarom verwijderd van TikTok (zonder waarschuwing).