
Soorten online media
Er zijn verschillende soorten online media. Zo is er onder andere media waarvoor wordt betaald. De soorten online media kunnen gecategoriseerd worden aan de hand van het POEM-model: Paid, Owned en Earned Media. Hieronder wordt kort uitgelegd wat deze drie soorten online media inhouden.
Paid
Paid media wordt ook wel bought media genoemd. Zoals de naam al zegt, paid media is media waarvoor je betaald. Het is eigenlijk ingekochte ruimte, aangezien je betaalt voor een uiting in andermans media. Paid media is betaalde, gesponsorde content die in naam van andere partijen wordt gemaakt en verspreid.
Bij paid media kun je vaak het onderwerp aanleveren waarover je wilt dat een bericht of advertentie gaat. Het onderwerp wordt dan wel wat onafhankelijker dan als je het zelf had geplaatst. Gelukkig is dit positief voor lezers, omdat het zo minder opvalt van wie het bericht afkomt. Je hebt echter weinig controle over het betaalde bericht. Als journalisten kritisch zijn, kan het maar zomaar het geval zijn dat het een heel ander bericht wordt dan je had verwacht of had gewild.
Bij paid media kun je denken aan onder andere advertenties op tv, huis-aan-huisfolders, online banners, advertentieruimte in nieuwsbrieven of advertenties op sociale mediakanalen zoals Facebook.
Owned
Bij owned media is het merk eigenaar van de media. Het merk heeft de media ook zelf gevormd en maakt zijn eigen content. Het merk heeft de controle over de media en de content. De vraag is echter of je het merk zelf in de media laat zien, ofdat je bijvoorbeeld een werknemer of influencer je boodschap laat verkondigen.
Vooral je eigen website is belangrijk bij owned media. Owned media kan echter ook eigen content zijn die onbetaald via media van anderen wordt verspreid. Daarnaast kan owned media betaald zijn, maar het moet dan wel gaan om eigen content. Bij dit soort content is de controle niet van het merk, maar van de eigenaar van het medium waarop de betaalde, eigen content komt te staan. Deze eigenaar bepaald de invulling van het medium.
Bij owned media kan het gaan om een eigen website, een eigen Facebookpagina, merk blogs of een nieuwsbrief.
Earned
Bij earned media draait het om verdiende aandacht. De content is gegenereerd door gebruikers die praten over jouw merk. Het kan hier gaan over alleen mondelinge gesprekken, zowel als dat men content plaatst over jouw merk. Voor earned media hoef je dus niet te betalen, het wordt gratis voor jou gecreëerd. Earned media valt onder het domein van virale marketing, Public Relations (PR) en mond-tot-mondreclame. De content die anderen gratis voor jou plaatsen is een digitaal eigendom van jouw merk. Door earned media krijg je erg veel publiciteit.
Earned media kan bestaan uit een klant die uit zichzelf een bericht van je deelt, een review, een foto die een klant of influencer over je merk plaatst, een blog over je artikelen, gesprekken over je merk of retweets.
Voor de meest optimale media is het het slimste om alledrie de vormen te gebruiken. Een combinatie van paid, earned en owned zorgt ervoor dat je het sterkste in je schoenen staat.