
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Het kan bijna niet anders dan dat de term Search Engine Optimalisation (SEO) of zoekmachine optimalisatie ooit wel eens bij je voorbij is gekomen. De vraag is echter of je weet wat SEO betekent, wat het inhoudt en waarom je het zou willen doen. Dat wordt hier voor je uitgelegd. Ook worden er een aantal voorbeelden van werkzaamheden van SEO besproken.
Wat is het?
Search engine optimalisation (SEO) of zoekmachine optimalisatie wordt gebruikt om websites hoog te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO zijn alle activiteiten die ervoor zorgen dat een webpagina hoog scoort in de (gratis) organische zoekresultaten van een zoekmachine. Dit wordt gedaan aan de hand van relevante trefwoorden. SEO kan ervoor zorgen dat je bedrijf net iets hoger scoort dan je concurrent. Door goede relevante zoekwoorden te gebruiken wordt je website beter vindbaar, wat zorgt voor meer bezoekers en meer omzet.
Met SEO moet je constant bezig blijven, zodat je zoekwoorden en content goed aansluiten op je doelgroep. Nadat het duidelijk is geworden wat je doelgroep wilt qua informatie, kun je deze gaan matchen aan de correcte zoekwoorden.
Waarom SEO?
95% van de Nederlanders beginnen met het zoeken naar een product op bedrijf bij het gebruik maken van een zoekmachine. Om dus aandacht voor je bedrijf te krijgen en klanten te genereren, moet je bovenaan deze zoekmachines komen te staan. Door te beginnen waar je klanten ook beginnen (op Google!) worden de klanten zo naar je toe getrokken.
Voorbeelden SEO werkzaamheden
Linkbuilding
Voor linkbuilding controleer je of je linkprofiel krachtig genoeg is en hoe je nog meer goede links van andere websites op je website krijgt. Hoe meer goede links er naar je website verwijzen, hoe hoger je komt op de ranking van Google.
Als je eigen website beter scoort in Google en een goede autoriteit heeft opgebouwd, dan is de kans heel groot dat je veel link verzoeken ontvangt. Andere partijen willen dan maar al te graag een link op je website plaatsen, zodat zij zelf ook weer hoger in de resultaten van de zoekmachines komen.
Duidelijke content schrijven
Zorg er altijd voor dat je content van je website relevant is voor je doelgroep. Het is dus niet de bedoeling dat je erg veel zoekwoorden gebruikt, maar alsnog irrelevante en slechte content heeft. Google ziet bovendien in welke mate bezoekers je content waarderen, waardoor je hoger of lager op de rangschikking terecht komt. Het optimaliseren van content (ook wel on-page SEO genoemd) moet je grotendeels zelf doen. Check voorafgaand aan het controleren van je content waar je bezoekers op zoeken.